W miejscowości Wierzchosławice, położonej w Małopolsce, powstaje obecnie imponujący most o długości 816 metrów, który rozpięty jest nad rzeką Dunajec. Ten gigantyczny obiekt inżynieryjny przeszedł już testy obciążeniowe, potwierdzając swoją solidność i trwałość.
Most stanowi element drogowy łączący węzeł autostrady A4 w Wierzchosławicach z Specjalną Strefą Ekonomiczną w Tarnowie. W ramach testów wytrzymałości – statycznych i dynamicznych – użyto ciężarówek o łącznej masie 400 ton oraz zaawansowanego systemu czujników monitorujących reakcję konstrukcji na tak duże obciążenie.
Zgodnie z planami, najdłuższy most w Małopolsce wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą mają być ukończone do 30 listopada 2023 roku. Głównym celem realizacji tego projektu jest odciążenie węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach oraz centrum miasta Tarnowa. Aktualnie to właśnie przez te miejsca prowadzi główny ruch tranzytowy, między innymi do zakładów Grupy Azoty.
Całkowity koszt realizacji inwestycji wynosi blisko 167 milionów złotych, z czego aż ponad 144 miliony stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Na chwilę obecną mianem najdłuższego mostu w Małopolsce szczyci się przeprawa nad Wisłą na terenie Krakowa, będąca częścią drogi ekspresowej S7. Łączy ona Podgórze z Nową Hutą. W trakcie budowy zużyto około 7400 ton stali zbrojeniowej i około 39 300 metrów sześciennych betonu. Składa się ona z dwóch równoległych obiektów wantowych o długości 706 metrów i 695,5 metra.