Jeszcze w tym roku mieszkańcy Wzgórz Krzesławickich mogą spodziewać się przełomu w codziennych dojazdach – wszystko za sprawą nowego dworca autobusowego przy pętli tramwajowej. To kluczowa inwestycja Zarządu Transportu Publicznego, która zmieni układ komunikacyjny w tej części Krakowa.
Nowy dworzec – centrum przesiadkowe dla okolicznych mieszkańców
Zakończenie budowy nowoczesnego dworca autobusowego przy pętli tramwajowej oznacza, że już wkrótce większość lokalnych i aglomeracyjnych linii autobusowych będzie miała tu swój główny przystanek. Autobusy kursujące m.in. do gminy Kocmyrzów-Luborzyca, a także linie 180 i 511, zostaną przekierowane do obsługi nowego węzła. Taki ruch ma zapewnić szybsze przesiadki i lepszą integrację transportową całej wschodniej części miasta.
Lepsze połączenia z całym Krakowem
Przebieg tras autobusów zyska na funkcjonalności. Szczególnie linia 511, która teraz ma zapewnić bezpośredni dojazd z nowej pętli do kluczowych punktów w mieście – m.in. Nowego Kleparza, przez aleję Trzech Wieszczów, aż po ul. Czarnowiejską i Armii Krajowej. Mieszkańcy rejonu ul. Architektów otrzymają natomiast autobus z wygodnym połączeniem do głównych węzłów komunikacyjnych Krakowa, co docenią zwłaszcza dojeżdżający na uczelnie czy do pracy.
Zmiany z myślą o rodzinach i uczniach
Linia nr 180 będzie kursować trasą okrężną, obejmującą wszystkie placówki edukacyjne na Wzgórzach Krzesławickich. To odpowiedź na potrzeby rodziców i młodzieży dojeżdżającej do szkół. Obecny przebieg linii 182 pozostanie niezmieniony do czasu uruchomienia nowego torowiska tramwajowego; dopiero potem planowane jest jej skrócenie, by lepiej dopasować ją do nowych możliwości transportowych dzielnicy.
Zmiany już wdrożone – co się poprawiło?
Od 25 października mieszkańcy ulic Mistrzejowickiej i Morcinka korzystają ze zmodyfikowanej linii 198, która zastąpiła dotychczasowy autobus nr 422 na trasie do „Os. Na Stoku”. Nowe, mniejsze pojazdy lepiej radzą sobie z wąskimi i krętymi ulicami, szczególnie w pobliżu szpitala okulistycznego. Dzięki temu zwiększono także częstotliwość kursowania linii 122, co ułatwia planowanie codziennych podróży.
Planowane korekty – co jeszcze się zmieni?
Pod znakiem zapytania stoi modyfikacja tras linii 142 i 442 – możliwy jest powrót na trasę przez ul. Darwina i Blokową, co poprawiłoby skomunikowanie z tramwajami. Ostateczna decyzja należy tu do Rady Dzielnicy XVII. Trzeba jednak pamiętać, że to rozwiązanie może wydłużyć czas przejazdu ze względu na przejazd kolejowy. Dla linii 110, 149 i 160 na razie nie zaplanowano żadnych korekt tras.
Najważniejsze zmiany – szybki przegląd dla mieszkańców
- Koniec z długimi dojazdami – aglomeracyjne linie 202, 212, 222, 232 i 262 będą kończyć trasę przy nowej pętli.
- Linie tramwajowe 1, 4 i 5 kursują bez zmian – zachowana ciągłość dla pasażerów.
- Linia 122 jeździ co 20 minut w dni powszednie, obsługiwana przez standardowe autobusy.
- Linia 511 – kursy co 15 minut w godzinach szczytu, szybkie połączenie z centrum Krakowa.
- Nowa trasa linii 180 pozwoli dotrzeć do wszystkich szkół oraz osiedli Grębałów i Wzgórza Krzesławickie.
Co zyskają mieszkańcy Wzgórz Krzesławickich?
Nowe rozwiązania komunikacyjne mają poprawić wygodę codziennych dojazdów, skrócić czas podróży i zapewnić lepszą integrację całej sieci miejskiej oraz aglomeracyjnej. Wprowadzone zmiany będą monitorowane, a w razie potrzeb – dostosowywane w porozumieniu z mieszkańcami i Radą Dzielnicy XVII. To oznacza, że komunikacja publiczna w tej części Krakowa staje się bardziej dostępna i dopasowana do realnych potrzeb użytkowników.
Źródło: Urząd Miasta Krakowa
